lørdag 25. september 2010

Karaktertest

Ingen tvil om at denne høsten er full av aktiviteter for Goya og meg. Det får også positive bivirkninger med blant mindre bjeffing i hagen for Goyas del. Og, hvem vet, kanskje jeg bjeffer mindre jeg også...

I dag har vi vært i Båstad og gjennomført karaktertest. Det kan vel omtales som "laveste nivå" for mentaltesting, men er nok for å kunne starte i nordiske brukshundprøver.

Jeg hadde aldri verken sett eller gjort dette før, så jeg var ute i god tid så jeg fikk hengt meg på en annen ekvipasje for å se da denne gjennomførte testen. Det var bra, for da fikk jeg ihvertfall et inntrykk av at dette var gjennomførbart.

I testen gjorde Goya det som følger:
Tilgjengelighet: Tar kontakt med fremmed menneske, for eksempel når fører tar kontakt.
Passiv figurant: Reaksjon står i forhold til påvirkning.
Avreagering: Avreagerer uten hjelp fra fører.
Lydfølsomhet: Kontrollert unnamanøver.
Avreagering: Avreagerer uten hjelp fra fører.
Bevegelig figurant: Stans/og eller kontrollert avstandsøkning.
Avreagering: Avreagerer først når fører tar nærkontakt.
Skuddfast: Skuddfast. Helt uberørt eller små oppmerksomhetssignaler.
Konklusjon: Bestått!!!!!!

Det var vel i grunn så bra som jeg kunne håpet på. Hun er skeptisk til "spøkelser", men det tror jeg hun vokser av seg når vi får trent mer rundering med skjult figurrant. Når hun oppdager at det kan finnes godteri under duken, tenker jeg hun blir omvendt.
Jeg fikk også gå etter blant annet en av Elisabeth Isaksens Border Collier, og den lekte seg gjennom det hele med et stort smil. Så, det kunne vært bedre, men lille lappetussen var veldig flink, og nå er vi klare for brukskonkurranser!

Ellers er dette noe jeg anbefaler alle å gjennomføre. Veldig morsomt og lærerikt og en fin test på hvordan hunden reagerer med litt kraftige forstyrrelser.

7 kommentarer:

  1. Gratulerer! Diplom og greier, så urettferdig, det fikk ikke vi. Haha :P Nicki var gjennom K-testen i april og vi var også ute i god tid, men pga løpetid startet hun som hund nummer 19 så gjett om det ble en lang dag! Fikk ca samme resultater som din Goya, men litt mer reaksjon på skuddene. Morsomt og lærerikt var det da :) Var løypa lagt slik at du kunne se når de andre hundene gikk?

    SvarSlett
  2. Malin, måtte kjøpe diplom... 50 kroner kostet det, men får jo gjøre litt ut av det.

    Løypa var lagt slik at man bare så starten, men slik at man hørte både skrammelet og skuddene i det fjerne. Jeg har brukt mye tid på skuddtilvenning (går mye tur ved en skytebane), så der var jeg temmelig sikker.

    SvarSlett
  3. Gratulerer! Du jobber så godt med Goya! Det høres spennende ut! Emma liker ikke fyrverkeri, og blir bittelitt utolig av skudd, men treninga i Lørenskog hundeklubb er rett ved en skytebane, og jeg merker at hun har blitt mye bedre (men det er nesten bare jeg som merker at hun stresser, - instruktøren og de andre skjønte ikke det. Jeg vet jo hvor behersket og ovenpå hun er normalt.)

    SvarSlett
  4. Gratulere så masse!! kjempe gøy! Klart dere må ha diplom!!

    SvarSlett
  5. Stilig, gratulerer - har store planer om å teste Frost også. Han er jo stødig som et fjell i hverdagen, hadde vært moro å se hvordan han kom ut i test.

    Dere er så flinke!

    og for å svare på spørsmålet ditt: siden dette er tiden hvor jeg gjør ting som skremmer meg, blir det trolig jeg som går med Frost i Kongsberg:)

    SvarSlett
  6. Gratulerer Goya og Else. Dette var moro å lese om. Dere er jo veldig flinke sammen dere to synes jeg (og jeg er nesten helt sikker på at du bjeffer litt mindre når Goya gjør det samme, sånn hadde det i allefall vært her i huset;o)

    SvarSlett
  7. Gratulerer så mye, dette var moro å lese :o) Dere er virkelig effektive og flinke!
    Skulle jammen vært moro å prøve dette. Har skjønt på andre (flere Schanderulvens bla.)som har vært gjennom testing, at hundene ofte reagerer annerledes en forventa.
    Selvfølgelig må man ha diplom!! Det er da litt moro å ha synlig bevis. Jeg måtte betale 100kr for Nalle ettersøksdiplom ;o)

    SvarSlett